No, kurva. Moje univerzitní studium se nachází v superpozici. Chtěl jsem studovat, vždycky jsem chtěl studovat, byl jsem nejzvědavější týpek široko daleko. Byl jsem taky plnej entuziasmu. Motivace dřív nebyla problém, všechno bylo zajímavý a všechno za to stálo... A když to začalo na skutečný studium vypadat, tak přišla vnitřní zrada a motivace ruku v ruce s entuziasmem a zvědavostí byla ta tam... Now what?
Doufal jsem, že se nějaká motivace včas objeví, že mě pasivita a mizantropie přejde, ale ne... A čas běží. Objevil jsem na VŠ to, co jsem tam objevit chtěl, bylo to přesně tak skvělý, jak jsem myslel. Ale dost jsem si toho nevážil a tak někdo v neděli večer usoudil, že vůči ostatním není spravedlivý abych studoval. Takže brzy už asi studovat nebudu...
Vrchol vzdělání nastal 13. května 2014 v pravé poledne... Z mých poznámek určitě stojí za povšimnutí tohle:
Představte si... závěrečná přednáška kurzu sociálních věd aneb jak se vlastně dělá ten sociální výzkum. Přednášeli oba dva profesoři, kteří se jinak během semestru střídali. Posluchárna byla plná, což souviselo s posledním testem a organizačníma záležitostma. Každopádně radost pohledět, stovky mladých sociálních vědců, všichni toužící poznat něco nepoznaného o lidské společnosti...Kdybych se mohl vrátit v čase, asi bych to stejně neudělal. Život mě naučil, že nejsou chyby, ale jsou jen lekce... Osud mě vykopne z komfortní zóny vzdělávacího systému rovnou vstříc čelistem mafiánského kapitalismu a v tom je jistá zvrácená krása, nevědět, co bude zítra... Motivace? Svoboda? Terorismus? Stereotyp? Seneca by asi dodal, že vzpurného osud vleče a svolného vede, takže vstříc osudu!
Vidíte ty individuality, nemůžete je škatulkovat, každej je jinej a má svůj zajímavej životní příběh... Moje sapiosexuální já bylo nadšené a um... rozdávalo úsměvy po posluchárně, prostě jsem si hrozně užíval, že toho mohu být součástí. Jinými slovy jsem se na všechny smál jak debil.
Profesoři uzavírali kurz a všechny ty konkrétní věci, které se probíraly se snažili zase nacpat do nějakého smysluplného a vznešeného rámce... Přednášeli o sto šest... Radost pohledět, na první pohled dokonalé. Studenti si vytrvale psali poznámky do sešitů a laptopů, občas rozváděli, co slyšeli. Atmosféra gradovala vstříc závěrečnému testu. První profesor ukončil teoretickou rovinu kurzu a vyzval studenty k libovolným dotazům. V posluchárně zavládlo ticho. Sedám si pokud možno úplně nahoru, ideálně někam do rohu, protože nemám rád když mi někdo čumí do zad. Navázal jsem oční kontakt s profesorem... Ale nenapadlo mě vůbec nic na co bych se mohl zeptat. Jakákoliv otázka by byla dobrá a já bych se ji nebál položit, ale mě prostě nic nenapadlo. Rozhlédl jsem po posluchárně, většina lidí se dívala stranou, do facebooku, do země, z okna, na mě, stranou, pryč...
Vrátil jsem zrak k profesorovi a smutně pokrčil rameny*. Profesor předstíral nějaké překvapení z nastalé situace a požádal nás abychom si připravili otázky pro profesora #2, který poté začal uzavírat druhou, praktickou část. Chvíli přednášel a pak pomalu uzavíral celý kurz. Skončí přednáška, bude zkouška a to je všechno. Zběžně zasadil metodologii do sociologie (sic) a sociologii do vědy a vědění a vůbec to tak pěkně rozšířil... A poté nás, studenty, vyzval, abychom se na cokoliv zeptali. Bylo pravé poledne. Spocený profesor stál před stovkami studentů a nikdo z nás nepoložil ani jedinou otázku. Proces vzdělání byl dokonán. Nezůstaly otázky.
Trochu vyděšeně jsem to pozoroval... Byla v tom vlastní lenost a všechna ta literatura, kterou jsem nepřečetl. Všechny ty přednášky, který jsem prospal. A bylo v tom i všechno to, čemu jsem rozuměl, takže ani tam nebylo kde brát... Byl v tom nedostatek entuziasmu profesorů. Byla v tom kolektivní vina... Bylo to půl minuty ticha, které si každý vyložil a zažil po svém. Já si je budu pamatovat jako vrchol vzdělání. *(I ty a tvůj kolega jste to trochu posrali... A pěkně jste si to ticho vyžrali... To máte za nedostatek entuziasmu a akademickou sucharovost).
Žádné komentáře:
Okomentovat